dinsdag 27 mei 2014

Camping brandertjes

Wauw, dat ik nog leef. Zo'n bijna-dood ervaring is toch wel heftig, hoor. En het is waar, je weet pas wat je hebt als je het bijna kwijt bent.

In 2009 en 2010 ging ik namelijk met vrienden naar het metalfestival Graspop. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag en aangezien ik toch altijd belachelijk vroeg wakker ben, offerde ik me op om de groep te zien van een goeie bak koffie en eieren met spek. Dan heb je natuurlijk gas nodig om te koken.

Ik heb zo'n heel handig kookstel in een koffer aangeschaft. Gasflesje erin en je kan aan de slag. Dat ding heeft een breder oppervlak dan een blauw gasflesje, dus veel stabieler en veiliger, was mijn redenering. Maar niks veilig! Ik ben door het oog van de naald gekropen, blijkt nu. Die dingen ontploffen massaal. Zeker bij langdurig gebruik en ik maar voor tien man eieren bakken 's ochtends. Ik heb mijn vrienden bijna de dood ingedreven. Zo krijgt het gezegde culinaire uitspatting wel een andere betekenis.

Het schijnt door warmte te komen. Geweldig toch! Een gaskookstel wat kan ontploffen bij te veel warmte. Daar is over nagedacht. Een ijsje kan ik om smelten te voorkomen snel opeten en uit de zon houden. Maar niet koken op een gaskooktoestel, dan valt de functie van het beestje wel een beetje weg.

Ik heb de mega ontploffingen gezien tijdens de nieuwsuitzending en ik moet zeggen dat ik mensen ken, die met een bus haarlak, een aansteker en een goeie scheet meer indruk weten te maken. Opvallend vond ik ook wel dat dit nieuws naar buiten komt, zonder dat er huilende consumenten in beeld komen. Geen jammerende campingeigenaren met kraters in hun veld, geen midlife veertiger die de zin van het leven weer ziet, geen mensen zonder ledematen. Niks van dat alles. Er was dus niemand te vinden in Nederland die een dergelijke ontploffing had meegemaakt.

Volgens mij is deze pre-komkommertijd prietpraat veroorzaakt, doordat een paar verveelde Mythbuster-Wannabees bij NWA zin hadden in een nieuwe uitdaging en zijn gaan kijken hoe ze gaskookstellen konden laten ontploffen. Vervolgens moeten ze hun tijd wel bij de baas kunnen verantwoorden, dus dan maar een waarschuwing het land in. Een echte actie volgt er namelijk niet, alleen dat het NWA vindt dat die toestellen niet veilig zijn en dat ze " uit handel genomen zouden moeten worden."

Dus als je dit jaar eens wilt survivallen, is dit kooktoestel een onmisbaar item. Je mag schijnbaar van geluk spreken als je na gebruik nog leeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten