maandag 23 januari 2023

Lekker warm

 "Wij zijn gewoon open, maar houden de deur dicht. Zo houden wij het warm binnen." 


Een rondje door mijn stad en ik geloof dat iedere winkel een dergelijke tekst heeft hangen. Ik had er bordjes van moeten laten maken, dan was ik nu baantjes aan het trekken in mijn eigen geldpakhuis.


Al jaren vraag ik me af wat dat voor ziekte is, dat winkels hartje winter de verwarming op tropisch zetten, zodat het personeel nog steeds in een shirtje kan rondhangen met de deuren wagenwijd open. Er zal vast een of andere marketinggoeroe hebben geroepen dat dit de gast (niet je klant) een meer welkom gevoel geeft, of dat je je business letterlijk moet openen want dat is meer transparant. Dat soort kneuzenpraat, en ja, gezond verstand verliest het nu eenmaal van marketing.


Een aantal jaar geleden, toen we toch al aardig gingen nadenken over hoe we een beetje zuiniger met ons aardbolletje konden omgaan, leek mij dat een hele logische en eenvoudige stap. Doe de deur dicht, wanneer je de verwarming aanzet, doe je thuis toch ook? Ik heb het ook wel eens geprobeerd aan te kaarten tijdens een winkelbezoek, maar het hertje achter de balie keek naar me alsof ik een auto met hele grote koplampen was. "De deuren dicht? Dan denken mensen dadelijk dat we dicht zijn!" Waar komt die angst vandaan? De lichten zijn nog steeds aan, het personeel loopt rond en het is een winkelpand. Wat denk je dat mensen denken; leuke voorstelling, zo midden in de winkelstraat? 


Toch lijkt er licht aan de horizon, want twee á drie corona sluitingen verder en daarbij nog eens prijzen die lekker de pan uitrijzen, dan ga je als winkeleigenaar toch eens achter je oren krabben en bekijken hoe er geld kan worden bespaard. Die goeroe kan nog zo'n prachtige marketingstrategie hebben uitgestippeld, maar als het om geld gaat switchen we al snel naar een andere strategie: het financieel overlevingsinstinct!


Maar dingen doen financiële overweging roept nou niet bepaald een warm gevoel op bij de mensheid. Ook daar heeft de marketinggoeroe een oplossing voor, de tactiek is aangescherpt en afgestemd op de huidige crisistijd. Zeg dat je het voor het milieu doet. Niets werkt zo goed op het geweten van mensen als het idee dat ze iemand steunen die staat voor een betere wereld. Hartverwarmend toch, hoe iedereen begaan is met het milieu.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten